onsdag 28. oktober 2009

SA Kongsberg Del 3

Det ser ut til å bli en liten følgetong av denne Kongsberg-turen gitt. Det viser seg nemlig at de opplysningene som jeg fant ved boskiftet til min oldefars bror Pantelaaneren Tollef Christophersen, ga meg inspirasjon til å finne ut når han døde. Skiftet var datert 13.5. 1889, så da døde jo før den datoen.

Slik gikk jeg altså fram:
Mitt utgangspunkt var Tollefs dåp.
Bildet er fra kirkeboken Kodal i Andebu.
Deretter fant jeg konfirmasjonsdatoen Også det i kirkeboken Kodal i Andebu. Ved FT i 1865 finner jeg ham som ug. skomager 45 år gml, og regnet med å finne ham blandt døde i Andebu. Men det gjorde jeg altså ikke. Vel vel.. da var neste mulighet å lete etter om han muligens kunne ha flyttet ut av kommunen. Og jo da, der finner jeg en skomager Tollef Chr. Døvle som hadde flyttet til Horten. Alderen passet bra og ved en nærmere undersøkelse ved FT i 1865 bor han jo på Døvle (Døvsten).

Neste steg forsetter da i Horten. På leiting etter dødsfallet, startet jeg tidlig i 1888, for å være på den "sikre siden". Slike skifter kan vel ta noen tid, hva vet vel jeg ?? Men altså, da var det bare å bla seg fremover i KB, på leit etter "min" Tollef. Og der dukket meldingen opp for meg.
Døde 14.12.1888 i Horten, Storgaden. Fraskilt mand. forhv. Pantelaaner Tollef Kristoffersen f. 1819 i Andebu.

Fraskilt står det. Ja da hadde han jo vært gift da. Men med hvem kunne det være? Hmm, ja så dukket det altså opp ennå et spørsmål. På àn igjen. Opp med nye KB fra Horten og leite blandt vielsene. Startet ved utgangen av 1869. Det var jo da han flyttet til fra Andebu til Horten. Og etter mange sider og mye frustrasjon fant jeg virkelig vielsen jeg var på jakt etter. Vielsen fant sted 15. april i 1875. Han var da ungkarl og pantelaaner på 55 år og hun bare 18 år.
Her har jeg også funnet Otilies fam. ved FT 1865. Jeg har ikke funnet at de fikk noen barn, men med den store aldersforskjellen var det vel kanskje like greitt.
Man gjør seg jo noen tanker når man kun ser tall og navn her. Men at aldersforskjellen kan være noe av årsaken til skilsmissen er vel ganske stor. Det var jo ikke helt vanlig med skilsmisser på den tiden.

Dermed ble det litt flere opplysninger om min tippoldefars bror, og slike hyggelige oppdagelser er jo ikke helt dagligdags for meg. Det er forøvrig mitt første møte med skifteprotokoller, og jeg kan love at det ga mersmak. Håper ikke at det blir lenge til neste tur :-) Gleder meg allerede.

1 kommentar:

  1. Så artig Anne-Lise!!! Bra at denne turen vår ga deg såpass uttelling - og mer enn du trodde i første omgang :) Vi får ta en tur senere og :)
    Selv fant jeg ikke det jeg håpet på desverre, men sånt opplever vi jo stadig.

    SvarSlett