lørdag 16. januar 2010

Nyoppdaget slekt i Oslo

Sist onsdag var jeg på Byarkivet i Oslo for annen gang, og det ble litt nytt til slektsdatabasen denne gangen også.

Hele tre nye personer fant jeg fram til, og det gledelige er at to av disse kanskje er i live idag, men det gjenstår å undersøke.
Disse to brødrene Leif og Tor, (min fars tremennninger,) fant jeg her i Jens Bjelkes gt 62. Men jeg må nok stramme meg skikkelig opp for å ta det skrittet å slå deres telefonnr. Håper at jeg en dag tør å ta sjansen.... og at det ikke blir for lenge til. Valgets kvaler. Jeg trenger litt oppbacking kjenner jeg. Motet strekker ikke helt til ennå.

Som tidligere fortalt her, så hadde min svigermor to tanter som var bosatt i Oslo. Den ene av de (Olette) fant jeg, helt tilfeldig, som gift i 1908. Håpet var å finne ut litt mer om disse to. Og ved oppslag i FT i 1912 og 1915, så viste det seg at det var en datter Hilma i familien også. I ettertid har jeg funnet både hennes dåp og konfirmasjon i kirkebøkene. Alltid hyggelig med nye oppdagelser, men løser man ett problem så skaffer seg minst to nye....

Ble Hilma gift og i såfall med hvem ? Og hva med de to brødrene Leif og Tor, lever de idag og fikk de noen etterkommere? Onkelen deres, enkemann Oskar, kan jeg også stille flere spørsmål om. Svaret finner jeg kanskje senere engang, men det får bli på neste runde i byarkivet.
Håper at min sjåfør og svigerinne Liv, vil ta meg med flere ganger. For som hun selv sa på hjemveien, det er alltid hyggelig å være et par stk når man drar på arkivtur. Dessuten lærer man jo alltid noe av hverandre også. Og ikke minst kan man diskutere litt seg imellom, dersom man er litt usikker. Og så kan man stoppe på hjemveien og spist litt etter en lang dag på arkivet. Det smakte godt med en middag på Lierkroa.
Takk for en hyggelig tur Liv. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar