tirsdag 10. mai 2011

Vår store visesanger og trubadur Kari Svendsen

...fikk idag tildelt St. Hallvard-medaljen av ordfører Fabian Stang. Det er som du kanskje vet, Oslo bys høyeste utmerkelse. Og det er vel fortjent. Kari Svendsen startet sin enestående karriere allerede i 1966, står det å lese i dagens utgave av ABC-Nyheter.

Hun er vel aller mest kjent for sitt glade og smittende humør, og glittrende banjo-spill Kari er en populær trubadur og entertainer på eldre-sentre rundt omkring i Oslo/Akershus. Selv liker jeg best hennes versjon av Trikkevisa, kanskje bedre kjent som "Bare døtt på" og ellers nevner jeg ballanden om Ola Tveiten.

Denne utmerkelsen som Kari fikk idag, gav meg anledning til å minnes mitt første møte med Kari Svendsen og gruppa Christiania Fusel og Blaagress. I albumet mitt fant jeg dette gamle bilde, som i 1969 var underholdningsartistene ved Vestfold Ungdoms Fylkings Sommersteve i Skoger. De ble meget populære pga. sin litt bluegras og country-lignende musikkstil.
Jeg ble veldig imponert av Karis banjospilling husker jeg, og ikke minst den munnrappe karen, Øystein Sunde. Dette var en gruppe som inntil da var ganske ukjente. Men med den sang- og spilleglede de opptrådte med, fikk de en stor tilhengerskare. Kari Svendsen er fremdeles en stor artist, og hun setter de fleste, eller kanskje rettere sagt alle rundt seg i godt humør med sine glade og munnrappe revyviser. Gratulerer med utmerkelsen til vår store visesanger og trubadur "lilleKari" Svendsen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar