lørdag 5. februar 2011

Lokalrommet på Tønsberg Bibliotek er kjekt å ha

Det ble en hyggelig dag på biblioteket i Tønsberg idag. Flere fra DIS-Vestfold hadde funnet veien dit, og praten gikk livlig i flere timer om både dette og hint. Det meste dreide det seg naturlig nok om felles interesser, og det er jo et emne som aldri blir tomt. I alle fall ikke blandt slektsintresserte. Dessuten er det stadig nye råd og tips å få. Kaffe og nystekt vafler smaker jo også veldig godt da. Masse folk som kom og gikk, med og uten bøker.
Som du ser på bilde her så er det ikke bar slekt som utforskes, diskuteres og prøves ut. Nye "duppeditter" er også populært.

Idag benyttet jeg anledningen til å besøke rommet for Lokalhistorie. Her finnes det utrolig mye intresant. Ta en titt på denne linken og bli inspirert du også. Jeg fant fort ut at Tønsbergs Blad, fra langt tilbake i år, var å finne på å finne på microfilm.
Dermed ble jeg "borte fra omverdenen" for ei god stund. jeg bestemte meg fort for å lete etter dødsannonsene til min oldemor og bestemor. De døde begge på 1940-tallet, men jeg visste ikke dagen for deres begravelse. Og det ble storfangt. Jeg fant nemlig begge to, og tok med meg et par kopier hjem. Dessverre ble ikke utskriften den beste på den ene, men for meg ble det tydelig nok. Altså ble det en vellykket dag på mer enn en måte.
Dette er altså min oldemor Marthine Rygh. Hun døde, som du ser, for snart 71 år siden. Det ble litt spesielt å se dette kjente jeg.

2 kommentarer:

  1. Så bra at du fikk utbytte av turen! I tillegg til det sosiale med litt fagprat som og er både nyttig og hyggelig :)

    SvarSlett
  2. Takk for utfordring. Nå er den sendt videre;-))

    SvarSlett