torsdag 24. mai 2012

Rabarbra vekker minner fra barndommen

I går var jeg så heldig å få mange stilker med rabarbra av ei venninne som har hagen "full", og det ga meg mange assosiasjoner til min barndom hjemme i Våle. Der hadde vi alltid en liten rotknoll som vi unger fikk lov til å forsyne oss av. Da fikk vi utdelt hver vår kopp med sukker til å dyppe rabarbrastilken oppi. Javisst var det surt, men likevel bare måtte vi prøve. Jeg husker ennå at jeg fikk grøssninger nedover ryggen, da jeg beit i stilken......

Men idag lar jeg nok sukkerkoppen og rabarbrastilken være ett minne om lyse og herlige dager. Jeg tenker heller at jeg skal lage en deilig rabarbrakake. Oppskriften her har jeg hentet fra "God Morgen Norge" og kjøkkenskriveren Wenche.

Enkel rabarbrakake

125 g mykt smør
125 g sukker
125 g hvetemel
1 ts bakepulver
2 egg
2 ss kaldt vann
4-5 stilker rabarbra
sukker, kanel, ev. hakkede mandler el. nøtter

Slik gjør du:

Denne oppskriften er til 20 cm form. Til en langpanne gang oppskriften med 3 eller 4.
Lag gjerne en stor porsjon, jobben er den samme og kaken egner seg godt til frysning. Varm litt i ovn før servering.
Varm stekeovnen til 180 C. Skjær rabarbra opp i biter.
Rør smør og sukker hvitt og luftig. Rør inn hvetemel, bakepulver og egg. Kaldt vann røres inn helt tilslutt .Hell røren i smurt form. Legg over rabarbra og dryss over sukker, kanel og ev. hakkede mandler.
Stek på nederste rille 35-40 min.
Server kaken lun med krem eller is.

Til min kake brukte jeg litt større oppskrift med 250 gr av smør, sukker og hv.mel + 4 egg, 2 ts bakepulver og 2 ss kaldt vann og formen str er 24 cm.

Litt morsomt å forsøke noe nytt. Den var iallfall enkel og lettvindt å lage.
Håper det smaker like godt som det ser ut.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar