tirsdag 19. januar 2010

Dødsfallprotokoller og registere

Da har jeg også oppdaget det nye tilbudet som Digitalarkivet har lagt ut på nettet. Det gjelder de Skanna Skiftematerialet og dødsfallprotokollene. Jeg har faktisk funnet tre personer allerede, etter noen ganske korte søk.

Jeg har tidligere fortalt om ekteparet Anton og Lina Huseby og deres barn her. Og ved mitt siste besøk på Byarkivet, fant jeg at både Anton og Lina var i live i 1931. De var da pensjonister og bodde sammen med sine sønner Oskar, Aksel og Karsten.

Derfor startet jeg med å søke opp alle med etternavnet Huseby i registeret fra 1932. Et sted må man jo begynne...... Og mer flaks enn mitt valg kan man vel ikke ha. Eller kaller man det intuisjon tru ?? Det er ordnet alfabetisk pr. år og det er veldig enkelt å bla, og lett og finne fram. Når man da har funnet det man leter etter i registeret, står det oppgitt en "kode" der som henviser til plasseringen i dødsfallprotokollen. De opplysningene vi finner her gir oss litt informasjon om familiesituasjonen, og i beste fall får vi også bopel for de oppførte personene.

Min person etterlot seg kone og 4 myndige barn. Neste steg var å finne kona, så jeg fortsatte å bla litt videre. Og der... 2 mnd senere dør også Lina. Da har jeg funnet når de døde i allfall. Resten kommer vel i kirkebøkene om et par år :-)

Den tredje personen visste jeg ikke navnet på, men kun at hun het Huseby, og døde før 1924. Da har jeg funnet hennes mann som enkemand. Huseby er litt enklere og lete etter enn f.eks. Hansen så jeg starta med registeret fra 1917 som en start. Og skrev opp de 8 Husebynavna som jeg fant t.o.m. 1923. Deretter eleminerte jeg vekk de som var oppført som enker og og satt med et par stk tilbake. Enkelt og greitt ;-)
Hun ble bare 37 år gammel, og i teksten står det at hun var gift og det var to umyndige barn.

Så da blir det slik jeg sier igjen da. Et problem er løst og du får minst to nye. Slektsgranskning er skikkelig gøy.

2 kommentarer:

  1. Hei.
    Sitter og leser om dine turer til statsarkvivet i Oslo. Det ser så spennende ut og de nye folketellingene kan jo fortelle mye. Er det vanskelig å finne fram til disse dataene for en helt ukjent person, og er det der jeg kan finne handelsregistrere over folk som startet forretninger i Oslo?
    Ønsker deg en fin helg :-)

    SvarSlett
  2. Hei Else Marie
    Ja du vil finnne det meste i disse arkivene, men jeg sender deg en epost. Det er litt lettere å svare deg der.
    God helg til deg også....

    SvarSlett