tirsdag 21. desember 2010

Årsskrifter og medlemsblader

I dag var overraskelsen stor da jeg åpnet postkassa mi. Der lå nemlig årets utgave av "Re-Minne" Det er Årsskriftet som Ramnes Historielag og Våle Historielag samarbeider om. Et meget flott hefte på ca. 100 sider og her finner jeg masse lesestoff fra hjemtraktene mine. Alltid hyggelig å lese, da jeg har mine røtter og mye kjent stoff i begge leire. Gjennom årene har jeg skaffet meg 7 slike hefter, og her er det mye lokalhistorie.
Denne gangen er faktisk en av mine historier med her også. Fra en rusletur vi var med på i sommer. Veldig hyggelig at et av mine blogginnlegg kan brukes til noe fornuftig også. Hehe. Litt stolt av meg selv da.... Rusleturen jeg skrev om kan du lese her. På gamle stier med Ramnes Historielag.

Det er dessuten kommet en ny utgave av Botnar også. Det er et Lokalhistorisk tidsskrift for Botne Historielag. Denne gangen den 20. årgang. Her er det også mye lokalhistorie som er verd å lese. De forteller bl.a. at de i felleskap med Holmestrand kommune har startet et prosjekt med kulturminneregitrering. Alle kulturminner i Holmestrand skal i størst mulig grad registreres, og de er allerede godt igang.
Riksantikvaren har lagt ut en fin side om Kulturminnesøk som er verd ett besøk. Her kan du klikke deg inn på fylke, kommune og finne kulturminner på dine steder. Videre kan du også klikke deg inn på div. lærerike filmsnutter her.

Siste utgave av Slekt og Data er også kommet i hus, Dis-Norges medlemsblad. Her med mange intresante artikler, bl.a om et juleslagsmål i Sirdal for 150 år siden. Og jeg fant faktisk dødsfallet i kirkeboken også. Du kan ta en titt sjøl her nr 2, nesten nederst. Ellers litt om medlemsturen til USA, og jakten på slekta "over there"

Som medlem av Eidskog Slektshistorielag og DISVestfold får jeg medlemsbladene tilsendt pr. epost. De var også i rute nå rett før jul.
Av andre tilsendte medlemsblader har jeg også mottatt "Organet" fra Foreningen for Hjerte og Lunge-transplanterte. Her med en stor reportasje fra 20-årsjubiletet for Lungetransplantasjoner i Norge og foreningens sommerleker i Växjø.

Så her skal det ikke mangle på lesestoff på en stund ser jeg. Håper at jeg får tid til å lese litt julehefter i julen også. Det er liksom det som er jul da. Fiinbeck og Fia, Knoll og Tott, Nr. 91 Stomperud er vel de tradisjonelle. Gleder meg til å ta fatt.

1 kommentar:

  1. Först og fremst vil jeg takke Deg for at Du kursiverer lenkene så man finner dem lett, önsker alle tar efter Deg.

    Så vil jeg gratulere Deg for at "Din blogg" kom med i blandet - skjönner at Du er stolt.

    Dessuten så gir Du jo fine forslag til lesestoff både hva gjeller slekt og handikapp - skal sjekke ut senere, når alt som ligger er gått gjennom. Er helt klar over at jeg ikke kommer til å leve lenge nok for å lese allt jeg vil.

    SvarSlett