søndag 15. februar 2009

Gammel bok fra min fars skolegang


Igår kveld var jeg på jakt etter noe lesestoff, og kom på at jeg har jo noen gamle bøker liggenede etter mine foreldre. Kanskje jeg skulle ta en titt der. Jeg vet jo at det er mye rart bortgjemt i det skapet. Men at jeg hadde en "Lesebok for Folkeskolen" ved Nordahl Rolfsen liggende; nei det hadde jeg glemt.


Det er en utgave med rettskrivning av 1917. Og boka er trykket hos Jacob Dybwads Forlag, Kristiania i 1920. Boken er nok for de eldste klassene, for den inneholder stort sett små fortellinger og dikt. Det er også noen få av "stubbene" som er skrevet med gotiske bokstaver. Det skal bli artig å prøve seg på det igjen.

Dessuten er det mange flotte bilder/kopier av kjente kunstnere. Dette er hentet fra en av sidene og heter vel : Fra en bondebegravelse" om jeg ikke husker feil.



Jeg gleder meg til å lese disse gamle fortellingene. Det er kanskje noe av det som jeg kjenner igjen også. Flere av de små diktene har jeg iallfall sett før. Jeg tar med ett som jeg syntes passer godt sammen med bildet over her.


Lillebror ligger dødssyk
Skrevet av R. Hertzberg

Han har ligget i mange dage, matt og mager, lillebror.
Tier, tåler, ingen klage! ler så smått til far og mor.

Bjerken suste over engen, gjøken høit i lien gol.
Stakkars liten, som fra sengen ser på somrens varme sol.

Høsten kom med liv på låven, bjerkens blad blev gult og trett,
Sangen stilnet av i skogen, skodden lå så lun og tett.

Nu skal brødrene i skolen og bli borte helt til jul.
Bortved trappen knegger folen, vognen drages av sitt skjul.

Og de store gutter smyger sakte inn til lillebror,
og hans mørke hår de stryker, tør ei se på far og mor.

Men da siden han fra grinden hører vognen dra avsted,
gråter han og legger kinden tårevåt på puten ned.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar