søndag 1. februar 2009

Skøyteløp i "gamle dager"

Idag fikk jeg lyst til å skrive litt om skøyteløp. Mange av oss har vel kanskje sitti foran radioen med øra "inni" høytaleren for notere rundetider og sluttresultater når Kupper`n og Maier, Guttormsen og Moe herjet med verdensrekordene. For ikke å snakke om de fire S`ene og den uslåelige Ard Schenk. Noen hadde også utstyrt seg med stoppeklokker og rundeskjemaer. Jeg var også en av de. Ja det var tider det....

(Bildet har jeg lånt fra Dagbladet)

Og senere, etter at jeg giftet meg og fikk barn, var det ganske naturlig at vi dro med oss guttene ned på skøytestadion. Spesielt de årene da det var lite snø og dårlig med skiføre. Guttene gjorde det veldig bra etterhvert, og var med i skøyteklubben her i Holmestrand i mange år. Faren deres ble veldig engasjert, og var fast sjåfør og tidtager til trening og stevner i store deler av Østlandet. Jeg sto gjerne på kjøkkenet og fristet med nystekte vafler og varm kakao på kalde kveldstimer.

Etterhvert ble vi en gjeng med foreldre og unger som dro rundt omkring her i nabofylkene. Og vi hadde det utrolig artig. Vi laget også avslutningsturer hvert år. Da dro hele klubben til Fagernes og lå på hotell med hele familien. Stor stas.

I disse dager er det faktisk 25 år siden Tønsberg Turn`s skøytegruppe feirer 25 års jubileum for starten av Viking-løpet. Gratulerer T.T med dagen og takker for mange flotte opplevelser på Tønsberg Stadion. Dette er et internasjonalt skøyteløp for gutter og jenter 10-16 år. Noen kalte det også miniVM for de aller yngste løperne. Her var det deltagelse fra Sverige, Finland, Nederland og Italia + Norge. De som var blandt de tre beste fra hvert land, gikk videre til ny konkurranse i Heerenveen i Nederland.



På dette bilde ser du min sønn på toppen av seierpallen. (Tonje til høyre) sammen med medaljeutdeler Knut "Kupper`n" Johannessen Bildet er fra Februar 1986. Altså to år etter oppstarten av Vikingløpene.

Ja jeg har mange flotte minner fra skøytebanene rundt omkring, og ikke minst alle de flotte personene som jeg har møtt. Synd man ikke kan skru tiden litt tilbake igjen. Bare for en liten stund.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar