søndag 21. november 2010

Et gammelt slektsklenodium

Når man driver med slektsforskning så får man heldigvis innput i fra forskjellige kanter, og godt er det. Det gir jo litt mere mening med hobbyen vår kan du si. Tidligere i høst kom jeg i kontakt med ei hyggelig dame i slekta på min manns side via Facebook. Ja du leste riktig. Det er mange muligheter som kan benyttes til søk av felles slekt.

Idag fikk jeg nemlig en riktig overraskende mail med et vedlegg fra denne hyggelige damen, (takk til Mona,) som begeistret meg veldig. Det var et avisutklipp fra "Glåmdalen" en avis i Odalen og Vinger-distriktet fra 1972-73, som viser overrekkelsen av bl.a en brudeslede. Denne brudesleden ble brukt av min mann Kåre`s oldeforeldre på Fjellbubraaten, da de giftet seg i Eidskog kirke i 8. febr. 1874. Se vielse nr. 4

Her finner du avisutklippene fra avisen.
En dag til våren, når det blir bart i skog og kratt, så håper jeg at vi kan få til en tur på hans forfedres boplass langt inne på skogen. Plassen Fjellbubråten ble nok nedlagt som bosted engang etter 1915. Syver og Andrea bodde iallfall her da deres yngste datter Marie døde i 1911. Se nr. 4

I ettertid har jeg vært så heldig å få tilsendt et fotografi fra sekretæren i Eidskog Slektshistorielag, Bjørn Gunnar Lindalen, (takk til deg) Bildet ble tatt på bygdetunet på Almenninga, Vestmarka. Legger inn bildet her med hans tillatelse.

Jeg har dessverre ennå ikke funnet ut når Syver og Andrea døde, men det finner jeg vel ut en dag håper jeg. Det finnes alltid noe å lete etter når det gjelder slektsnøtter heldigvis.
Og det er det som gjør denne hobbyen så fasinerende. Man får litt hjelp for å komme et lite steg videre, men straks så dukker det opp et par nye spørsmål.

Og hvem vet, kanskje det er noen som leser dette og kjenner svaret på mine spørsmål.

3 kommentarer:

  1. For et lekkert klenodium, Anne-Lise! Skikkelig morsomt. Og gøy med avisutklippene også. Ha en fin søndagskveld!

    Marie

    SvarSlett
  2. Hei. Artig med slektsblogg. Lagt meg til som følger av deg. Holder også på med slekt da....
    Åpnet en egen slektsblogg, men har ikke kommet så langt i den. Ta en titt da vel.

    SvarSlett