onsdag 25. mars 2009

Organdonasjon

Ikveld ble jeg sittende og se på Tabloid på TV2. Tema der var organdonasjon. Hvem skal bestemme over kroppen din når du er død? Skal du overlate til andre å ta avgjørelse om at dine egne organer skal doneres?

Selvfølgelig er du selv som skal bestemme over din egen kropp. Det er du, og bare du som kan og skal ta en slik avgjørelse. Ikke overlat dette til andre i en ellers så vanskelig situasjon. Jeg tror at det vil svekke tilgangen på organer, dersom de pårørende må svare ja eller nei på spørsmål om donasjon.

Det bør heller ikke opprettes noe NEI-register og et stille samtykke til organdonasjon. Det er etter min mening feil vei å gå.

Derfor vil jeg oppfordre deg til å ta et standpunkt nå, dersom du ikke allerede har bestemt deg. Si ja eller nei til organdonasjon, og fortell det til dine nærmeste. Snakk med familien din og gi uttrykk for dine meninger.
Det er mange som vil bli glade for ditt valg. De som slipper å ta avgjørelsen for deg, og de som i ettertid vil få ett helt nytt liv.

Jeg er en av de som i dag lever et godt liv med nye organer. Mottatt i taknemlighet fra en ukjent person, som gav meg muligheten.

1 kommentar:

  1. Livet er der så skjørt og dyrebart....du tar opp et viktig tema.Og vanskelig....

    SvarSlett