tirsdag 1. juni 2010

Davids kilde - et historisk sus

Det har ikke blitt så mange turer i skogen hittil i år, men igår la jeg faktisk inn en runde her i nærområdet. Det er så mange fine stier som man kan ta en rusletur på. Kort eller lang, ja det er bare å velge. Denne gangen tok jeg en av de lengste stiene, og det ga mersmak til nye oppdagelser. Man burde gi seg litt god tid når man går slik i skogen. Ikke bare haste avsted uten å se alt det flotte som naturen har å by på. Bland annet dukket det opp en vakker blomst som jeg ikke har sett på lenge. Som jente hjemme i Våle kalte jeg den for Storkonvall, men kanskje heter den noe annet. For meg er den iallfall vakker og litt spesiell, siden den vokste like ved huset der hjemme. Koselig å se den igjen.

Denne gangen møtte jeg f.eks to unge damer som nesten løp omkapp I det de løp forbi meg kjente jeg at det stinka det parfyme, og begge to hadde hver sin "dings" i ørene med musikk i. Joda de var sikkert ute for å trene opp kroppen sin, og holde den i form. Det er jo bra det selvfølgelig, men hørte de noe til fuglesangen oppe i bjørketreet tro? Eller rakk de å få med seg det lille ekornet som hoppet så elegant fra den ene grana til den andre?

Det er deilig å gå slik og bare se og høre. Selv om man går den samme turen gang på gang så er det stadig nye ting man oppdager. Stien som jeg gikk på igår er faktisk en del av en veldig gammel historisk vei, iallfall dersom man skal tyde det gamle sagnet om presten David.

Ved Davids kilde er det et gammel oppkomme, og historen er slått opp på en liten varde like ved Botne kirke.

Her er hva vi kan lese:
I følge tradisjonen skal det ha vært en sogneprest i Botne som het David, ved overgangen til Reformasjonen. Han er omtalt i Jens Mullers "Forsøg til Beskrivelse over Jarlsberg Provstie" og i "Norske Folkesagn" ved Andreas Faye. Sagnet forteller at en juledagsmorgen ble David overfalt på vei hjem fra ottesang i Hillestad kirke. Vi ser ham for oss ridende i vintermørket på vei hjem med juleofferet som var på 4 1/2 riksdaler. Overfallet skal etter tradisjonen ha skjedd ved et oppkomme ved Bekk i Grønnmarkskogen. Presten David ble slått i hjel av bonden på gården Allum. Som straff ble halvparten av gården tildømt kronen, og den andre halvpart fikk Botne Prestebol. Vi vet svært lite om hvilket motiv bonden hadde for å overfalle og drepe presten, men på begynnelsen av Reformasjonstiden (1536-1600) var prestehatet sterkt blandt folk i sognene. Så dette kan ha vært årsaken til overfallet. Merkelig nok kan man ikke finne noe i de samtidige kildene om det som skjedde med presten David og den påfølgende rettsaken som må ha vært. Men kilden ved Bekk har etter dette blitt hetende Davids kilde. Dessverre er den borte nå, men sagnet lever.

Litt spesielt å tenke på at det for ca 400 år siden ble en prest angivelig drept på dette stedet inne i skogen. Igår var det fredelig og stille der iallfall. Men når jeg tenker etter så var det kanskje et litt kjølig drag over stedet i det jeg gikk forbi....

1 kommentar:

  1. Hei Anne-Lise. Koselig med slike turer i skogen, enig med deg at det er mange som bare trimmer kroppen, de skulle kanskje trimme psyken litt også... men men vi er ikke like. Jeg og hunden er ute på fine turer i skogen daglig, korte eller lange. Fint sagn også. Ønsker deg mange fine turer i sommer.

    SvarSlett