torsdag 27. januar 2011

Endelig gjennombrudd

... på leiting etter tippoldefar. Ja jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har søkt i kirkebøkene på jakt etter når min tippoldefar Ole Guttormsen døde.
Mitt utgangspunkt var at han og kona Berte Gunleifsdtr bodde i Auslandsbråtane ved FT 1900
sammen med sin sønn Gabriel og hans lille familie. Videre hadde jeg funnet at tippoldemor døde der i 1902 her nr. 14 Her står hun som kone hvilket vil si at hennes mann fremdeles lever.
Jeg satte min lit til den nye folketellingen som kom nå i 1910, og håpet å finne ham igjen der, men nei da... Nok en skuffelse. Derimot fant jeg at min oldefar med fam. hadde flyttet til Østlandet og Ramnes. Jeg reagerte litt på at de flyttet fra den gamle enkemannen, så tanken slo meg at han var sikkert død, men hvor ??? Det var fremdeles det store spørsmålet. (Bildet her er fra Bråtane i Søndeled.)

Jeg bestemte meg derfor å søke kyndig hjelp på Slektsforum (DISNorges eget "etterlysningsforum") og hjelp det fikk jeg.
Etter ganske kort tid fikk jeg tilbakemelding om at han hadde "kommet til rette" i Fjotland. Dvs han døde der 23.februar i 1906.


Stor glede i stua. Og nå kan jeg jo også forstå hvorfor den gamle enkemannen på nesten 90 år, hadde dratt tilbake til sin barndoms dal. Han døde på Solhom hos sin sønn Askild og sin datter fra 1. ekteskap Berte T. Olsdtr. Dessverre for Ole så fikk han ikke oppleve at sønnen giftet seg og fikk barn, men jeg regner med at gjenforeningen og gleden var stor i alle fall. Vielsen til sønnen Askild, foregikk bare få måneder etterat han døde.

Litt rart og tenke på nå i ettertid, at jeg sist sommer gikk rundt på kirkegården i Fjotland og fotograferte flere gravsteder. Lite visste jeg da han min tippoldefar også ble gravlagt her. Dessverre er hans gravsted nå slettet.

2 kommentarer:

  1. Gratulerer så mye!! Sånt er morro :D

    SvarSlett
  2. Kjenner meg så godt igjen i det du sier her. Leter og leter, og så plutselig... I natt fikk jeg endelig løst et problem jeg har stridd med i dagevis i de svenska kirkebøkene. Når du har en dato og sted en er født å ikke finne det, da er det irriterende. Men nå er det løst, og da er jeg fornøyd på den siden. Kommer nok ikke lenger gjennom kirkebøkene. Vil være sikker på at det er riktig person jeg driver med.
    Ha en super dag. Klem :O)

    SvarSlett