tirsdag 20. oktober 2009

DIS-møte i Sande

Mandag var det duket for møte nr. 4 i den nyetablerte lokalgruppa av DISVestfold i Sande. Vi har tilholdssted på Sande Videregående skole og er så heldige å få låne skolens datarom med full tilgang til deres datamaskiner. Av totalt 40 personer på maillista var det faktisk 15 stk som møtte opp, og det var jo gledelig. Det var ikke lagt opp til noe spesielt tema denne gangen, men vi gikk litt rundt og hjalp hverandre med div. småproblemer. Et rent arbeidsmøte kan man vel kalle det.

Vi fikk et hyggelig besøk av kasserer Thom Johansen fra DIS-Vestfold, som viste oss noen av medlemstilbudene. Jeg tror at han fikk solgt unna en stor del av både bøker og amtskart. Noen av de fine DIS-pinsene byttet også eiere.
Liv Ofsdal sa seg villig til å gi oss en liten innføring i om hvordan logge seg inn på DIS`hjemmeside, litt om Slektsforum og hvordan bruke denne fine hjelpemiddelet. Hun fortalte også litt om DIS-treff og hvordan vi kan søke etter andre med felles slekt. En nyttig innføring for de helt ferske kursdeltagerne.

Jeg vil også nevne at min venninne fra Hof fikk en liten aha-opplevelse. Hun har lett etter sin ane (tror det var oldemor?) på Folketellingen i Oslo i lang tid, og ikke funnet henne. Opplysningen jeg fikk, var at Aagot ble født på Grønland i Oslo i 1898, og hennes foreldre het Hans og Olava Heesch, og kom opprinnelig fra Horten/Borre. Og etter noen minutters leting fant jeg virkelig Aagot med familie. De var bosatt i Lakkegata, men hadde endret etternavn til Helset av alle ting. Så det skal ikke være så enkelt alltid. Men med litt kreativ søkning så finner man det meste.
En lykkelig dag for min gode venninne i Hof altså, og jeg ønsker henne lykke til med videre forskning. Det pleier å løsne litt når man får åpnet ei "stengt dør"
Det er bare det at når man får løst ett problem så dukker det jo opp to nye da....

1 kommentar:

  1. Flott referat fra Sande for oss som ikke var der. Godt at så mange flinke stiller opp og sprer om seg med både bøker og nyttig informasjon. :)

    SvarSlett