torsdag 15. oktober 2009

Donasjonsdagen 17. oktober

Donasjonsdagen? Ja hva er det sier du kanskje. Er det den dagen man skal donere bort det man eier og har, og som man ikke lenger har bruk for. Tja på en måte er det vel det også, men i dette tilfelle er det en markering av Donasjonsdagen 2009. I denne sammenheng har jeg og en venn av meg tatt initiativ til en liten markering ved Apoteket her i Holmestrand.

Forberedelsene er i full gang. Hittil til har vi jobbet litt i kulissene med bl.a ordnet en plass utenfor apoteket nede i byen, og vært i kontakt med byens lokalavis. Det er første gang jeg står ved en slik stand, så jeg er igrunnen veldig spendt da. Vil det komme noen innom.

Vi har fått noen brosjyrer som vi har tenkt å dele ut, + noen plakater og div. andre småting. Det vil også bli en liten spørrekonkurranse som vi håper riktig mange vil ta seg tid til å svare på.

Det er nå snart to år siden jeg ble lungetransplantert, og det samme gjelder min medarrangør, men han ble nyretransplantert. Hittil i år har jeg fått opplyst at det er 18 personer som har fått nye lunger. Men det er mange som fortsatt står på venteliste.

Klippet med tillatelse fra bloggen til Truls Zimmer
Pr. 30. september 2009 sto til sammen 284 personer på venteliste. Det er forventet at ventelistene vil øke i årene fremover. At flere mennesker får livsstilssykdommer og at flere med medfødte sykdommer får tilbud om transplantasjon når de vokser opp, er noen av grunnene til at ventelistene trolig blir lengre. Ved utgangen av september 2009 var det så langt i år transplantert 342 organer til 315 pasienter. Tallene for samme periode i 2008 var 329 organer til 296 pasienter.


Dette er for oss en veldig viktig sak og vi kan bekrefte at det er mulig å leve godt med våre nye organer. Vi har fått et nytt liv i gave, og håper at dette kan hjelp deg til å ta et standpunkt om organdonasjon.

Jeg vil komme tilbake med en rapport når det hele er overstått. Håper virkelig at mange vil stikke innom oss på lørdag. Vi vil være tilgjengelige fra kl. 10.30.
Disse to bildene er tatt med 1/2 års mellomrom. Tydelig å se at livet lever....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar