lørdag 25. april 2009

Lokalhistorisk seminar 2009

Dette er et årlig seminar som Lokalhistorisk forening har i samarbeid med historielagene i Vestfold. Iår er det med Våle Historielag som arrangør, og arrangementet kan du lese mer om her.

Som ex-"våle-jente" syntes jeg at det alltid er koselig å komme til Våle Prestegård. Dessverre var vi litt forsent ute til å få med oss de to foredragene om ”Klær og klesskikk omkring år 1700”. og ”Vi trodde vi skulle til Norwich!”. Men en omvisning i de gamle rommene, som historielaget har vært med på å restaurere, var jo en flott opplevelse.

Dessuten hadde de driftige damene fra historielaget tent opp i bakerovnen og grillet de deiligste brød, til stor glede for det kjøpevillige publikum. Det er en kjempejobb de har gjort og gjør for å bevare den gamle historien om den store bygningen og deler av dagliglivet i bygda.

Dette er jo en gammel vernet, bygning og den ble fredet i 1991. Du kan lese mer om Våle Prestegård her.

Jeg tok også noen bilder ved mitt besøk der idag. Bl.a. dette fra det siste rommet som er blitt satt istand. Fanny-rommet er oppkalt etter en datter av prost Fredrik Siegesmun Schiørn. De bodde på prestegården i 1880-årene, og med tilskudd fra historielaget og masse frivillig dugnadsarbeid, ble sengekammeret åpnet høsten 2008.
Her er hva Tønsbergs Blad skrev ved åpningen i fjor høst.




På rommet som Biskopen benyttet når han var på sogne- besøk, finnes det også flere bilder.
Det er selvfølgelig ett som jeg syntes er spesielt hyggelig å se igjen. Årsaken er at motivet der er av min far og farfar. De har begge vært kirketjenere ved kirken, og bildet her er tatt i 1947, da farfar overga kirkenøklene til sin sønn.

På den bjelken til høyre har de to skrevet sine navn og... "ringte 8/5 - 1945 kl 3 - 4 for freden.

I tillegg til det jeg har nevnt over her, er det store restaureringer på gang. Flere store tømmerstokker må byttes ut, og arbeidet her er allerede i full gang.
I uthusbygningene ble det
i august 2006 åpnet et lite museum i ”møkkakjelleren” med bl.a. mange ulike og gamle landbruksmaskiner. Samlingen er bygd opp og eies av Øyvind Skjeggerød, som også står for visning og bruk av disse.

Og i det gamle fjøset er det "lin-jentene" som råder grunnen med sine arbeidsoppgaver. Her starter de helt fra grunnen med såing av frø som de etterhvert bearbeidet til de fineste duker og håndklær osv.
Det er også mye mer jeg kan fortelle, men det får bli en annen gang...... Jeg har hatt en utrolig flott dag på historisk grunn.

1 kommentar:

  1. Dette var sikkert et kjempeflott arrangement!! Synd jeg måtte jobbe3 i dag :(

    SvarSlett