søndag 9. august 2009

Slekt fra Dals-Ed, Sverige

Jeg har i flere år forsøkt å finne mine "røtter" i Sverige. Min mors farmor er nemlig svensk, og det er aldri blitt meg fortalt noe om henne. Det het seg at hun snakka svensk da, men ellers ingen ting. Jeg har riktignok et bilde som ble tatt av henne like før hun døde, og hun ble 77 år gammel.

Jeg har i ettertid funnet en god del om henne bl.a. i de skannede kirkebøkene. Sofia Emanuelsdotter ble f. 20. okt 1860 av foreldrene Emanuel Nilsson og Maria Jansdotter, Gäserud, Håbol, Älvsborgs län. Hennes mor døde da Sofia var knapt 4 år, og det var nok ikke så lett for faren, som ble sittende med tre små barn under ti år. Han giftet seg imidlertid igjen snaue to år senere.

Sofia sto til konfirmasjon i 1876, iflg et notat ved vielsen, i Älvsborgs Län, men jeg har ikke funnet ut i hvilken kirke..... ennå :-)

Hun tok ut flytteattest til Norge i okt. 1884 og kom til Aas i Ramnes,

hvor hun traff sin tilkommende mann Hans Eliasen og giftet seg med ham i 1887.

I fjor sommer var vi på besøk hos min brevvenninne i Mellerud, og da benyttet jeg anledningen til å få med meg en lokalkjent guide på jakt etter mine røtter.

Vi planla en liten rundtur i Dals-Ed, og fant fram til dåpskirken til min oldemor. Hun ble jo døpt i Håbol kyrka, og den var ikke så vanskelig å finne. Dessverre var den stengt for publikum, men jeg fikk tatt noen fine bilder av den da. Litt spesielt å gå rundt på kirkegården og vite at min oldemor var blitt døpt innenfor disse veggene for over 140 år siden. Noen opplysninger om hvor familien kan ha bodd i Håbol har jeg ikke funnet, men de bodde nok ikke i Håbol spesielt lenge. Sofia`s yngre bror, Anders er funnet som døpt i Bøn sødra, så de var nok stadig på flyttefot.

På veien videre var vi også innom den gamle Gäserudstugan. Det er en gammel slektsgård, som har sett flere riksdagsmenn og prester fødes, men det er ikke min slekt da.. Det var forøvrig en flott plass, som eies og drives av Håbols Hembygdsförening.

Sofias foreldre, Emanuel Nilson Ekstrøm og Maria Jansdotter giftet seg i Rölanda kyrka i nov 1859, så da ble kursen endret og GPS`s omprogramert dit. Og her var vi så heldige at kirkedørene sto åpne. Jeg ble nesten litt høytidlig da jeg gikk inn der. Tenk at her hadde mine tippoldeforeldre giftet seg for 150 år siden.

Legger også ved ett par bilder som jeg tok inne i kirken. Jeg vet dessverre ikke noe om når de ble laget, men tar gjerne imot opplysninger dersom noen har det.

Her fra altertavla i Rölanda kyrka

og her er prekestolen.
Det gjenstår fremdeles endel sjekking av div. kilder før jeg har funnet hvor min tippoldefar kommer fra. Men hittil har jeg opplysninger om at han skal være født i Tøftedal, Dals-Ed. Det gjenstår å se.... Ferdig med å finne røttene sine blir man vel aldri.

3 kommentarer:

  1. Virkelig spennende å lese! Håper du finner mer om din oldemor senere. Lykke til!

    SvarSlett
  2. Så gøy med bilder fra Rölanda kirke, der har mange av mine også vandret, døpt og viet og begravet. Jeg var der for et par år siden sammen emd tre tremenninger, det var veldig artig å se den igjen.

    SvarSlett
  3. Jeg har en Tipp-Tipp-Tipp, Torsten Andersson som ble døpt i Rölanda kirke 4 november 1769. Hans foreldre, besteforeldre etc. holder også til i Rölanda sogn.

    SvarSlett