lørdag 25. september 2010

Endelig er Våle Bygdebok i min bokhylle....

Først og fremst må jeg si at å legge ned vår lokale avdeling av biblioteket i Hillestad er veldig synd. Det er/var et lite, men intimt og koselig sted i utkantbygda. Her kunne du t.o.m. komme deg inn med rullestol (imotsetning til nede i byen) og treffe mange bygdefolk, samtidig som du fikk låne med deg "hele verden" hjem. Og dersom bøkene ikke var i hylla akkurat den dagen du ønsket å låne de, så ordnet Wenche opp og satte de på venteliste. (Bildet til h. har jeg sakset fra Holmestrand kommunes hjemmeside )

Men nå er det slutt. Nå er Hillestad Bibliotek en saga blott. Der er nok mange som kommer til å savne denne muligheten til å låne bøker og alt det andre som fantes der tenker jeg.

Dagen idag var satt av til å kvitte seg med alle de gamle og nye bøkene som befant seg i hyllene. Det var møtt fram masse folk og med blomster til bibliotekkaren, var kjøret igang. Bøkene fikk "bein" å gå på nær sagt. Til og med i annen etasje fantes det bøker. Disse var riktignok av en eldre utgave, men fullt brukelige.

Jeg hadde lest anonnsen i avisa, og regnet med at dersom jeg var på døra en halv time før åpning, så var det vel en mulighet for å skaffe seg en og annen go`bit. Og go`biter ble det. Jeg har nemlig vært på jakt etter bygdebøkene fra Våle i uendelig lang tid. Bygdebøker er jo et must for oss som driver med slektsforskning. Dessuten har jeg jo utrolig masse slekt i Våle da. Ettersom min far og hans foreldre og besteforeldre kommer derfra, så sier jo det seg selv. Og tenk....de sto der i hylla og bare ventet på meg, til den nette sum av kr. 10,- pr. stk. Tenk at det er mulig !!! Jeg har vært kjempeheldig. Disse bøkene har vært utsolgt i maaaaang år og er svært vanskelig å få tak i. Men nå står de altså her i hylla mi og jeg lover at de skal bli flittig brukt.
Bygdeboka for Borre ble ble også min, men hittil er det ikke så mye slekt jeg har derfra. Kanskje jeg finner noe mer der etterhvert. Hvem vet?

Jeg fant også serien med Våre Falne. De sto litt bortgjemt på ei hylle i annen etasje, hvor ikke så mange andre funnet fram til ennå. Først til mølla.... osv. Et stort oppslagsverk på 4 bind, hvor det står bilder og biografier over alle de norske som falt under 2. verdenskrig. Disse fire bøkene betalte jeg bare kr. 50,- for.

Kåre fant ei tykk lita bok som det sto Koranen utenpå. Lurer på hva han skal med den jeg... Sikkert noe å sette seg inn i der tenker jeg. Det var litt av en "murstein" det også. Men for 10 kroner så ble den også med hjem. Kjekt å ha.

1 kommentar:

  1. Tusen takk til deg også Anne-Britt for fine og svært så motiverende ord. Ord som gjør det enda vanskeligere å slutte. Vi får se hva tiden viser oss.

    Du vil nok uansett ikke bli fri meg helt, samme hva som skjer. :) Jeg kommer nok til å stikke innom deg i mellom fortsatt.

    Håper du får en fin høst med deg selv og dine og at alle vinder blåser din veg. Ha det godt og tusen takk for dine gode ønsker og fine ord.

    Med en skikkelig klem fra 'n Karl!

    SvarSlett