lørdag 4. september 2010

Øko-bygda Hillestad og høstmarked

Da ble det jammen en tur til Hillestad og høstmarked iår også. Vi bare MÅ dit vi :) Her treffer vi både nye og gamle venner. Ja det var masse folk der idag også og stor aktivitet i diverse salgsboder. Her fantes litt av hvert å se, høre eller smake på. Tema denne høsten var "Havre", og bondekvinnelaget og flere andre hadde laget en flott utstilling inne i gymsalen, med div. smaksprøver. Bl.a smakte jeg på "Havresuppa", en saftsuppe som vi brukte mye hjemme husker jeg. Det er nok ikke så mange som spiser lenger. Dessuten var det salg av hjemmebakte kaker, brød og annet bakværk, samt servering av rømmegrøt, sveler, vafler. m.m.

Det var mye fin underholdning, og Hillestads eget Promenadeorkester var selvsagt på plass. Ved Reidvintunet var det en konsert med de "nyutdannede" ukuleleentusiastene, samt maleri- og fotoutstilling. Ei flott lirekasse hadde blitt "tryllet" fram, og tonene fra den ljomet utover tunet. Det var også åpent for omvisning i "Rafnaberg", skriverstuen til Kåre Holt. For barna var det lagt opp til ponniridning, og mange tok også turen rundt i naturstien som bygdas 4Hère hadde laget. Noe for enhver smak.

Ved Vestfold Privatjernbaners stasjon var det også en entusiastisk gjeng samlet. Hele trivselbygda på beina altså. Bildet er fra den høytidelige åpningen v/ordføreren i fjor sommer.


Videre hadde Hillestad skoles venner en stand, hvor de oppfordret befolkningen til å møte opp til en stor lyslenke-aksjon på søndag 19.9. kl.19.00. Dette for å markere at bygdefolket vil beholde Hillestad skole fra å bli nedlagt.

Når man går slik og titter på de forskjellige tilbudene, så er det ganske mye som er likt fra sted til sted. Idag ble det en ekstra titt på en stor bokutstilling. Dvs. det var brukte bøker som var lagt ut til salg. Bland de intresante bøkene som jeg fant, var en gammel ABC. Den ble trykket i 1948, og var helt lik min første lesebok. Jeg ble 10 kroner fattigere, men 100 ganger rikere på gamle minner. Tar med et lite værs som jeg fant inni der også. Det finnes vel noen premiegutter og -jenter ennå tenker jeg, men utstyr og klær er nok mye annerledes.

1 kommentar:

  1. Så hyggelig :-) Gratulerer med ny bok, den så superskjønn ut!

    Ha en fin lørdag.

    Marie

    SvarSlett