torsdag 21. mai 2009

Liljekonvall, vårens vakreste blomst ?


Idag har jeg vært på blomstersanking. Jeg har plukket min ynglingsblomst, liljekonvall, på ett av mine drømmesteder. Vi må riktignok kjøre ei stund før vi kommer dit. Stedet ligger midt i solhelling, langt innpå skaugen, og blomsterknoppene springer tidlig ut her. Syntes at det dufter vidunderlig av dem, men tidligere kunne jeg ikke ha dem i huset pga den intense lukta. Det har heldigvis endret seg nå.Idag har jeg pyntet stua mi med flere små buketter, og det ble ble en ny eim som spredde seg over det hele.

Litt fakta om liljekonvallen. (Div. fakta er funnet på Google)
Både blomsten og bærene er imidlertid meget giftig, og er absolutt ingen plante som man benytter til selvmedisinering. Den inneholder giftstoffet bl.a. convallatoksin, og har vært noe brukt som hjertestimulerende middel. Urten får hjertet til å slå langsommere, regelmessig og effektivt. Samtidig er planten sterkt vanndrivende, reduserer blodvolumet og senker blodtrykket. Liljekonvall (blomst) Vokser i skog og hage. Blomstrer i mai/juni.
Den består av en stengel med blad fra en smal jordstengel. Bladene er blanke under. Stengelen er grønn eller fiolettfarget nederst. 6 -12 blomster, formet som avrundet klokkeformede, hvite, sjelden rosa, med 6 tilbakebøyde blomsterfliker. Nydelig parfymeduft. Senere blir disse til rødlig, giftige bær.
Giftig dose: 1-5 bær
Akutte symptomer: Hud og øyeirritasjon, kvalme, diaré, hjerteartytmi, balanseforstyrrelser.







Ønsker at det fulgte med lukt av denne buketten....

1 kommentar:

  1. Veldig hyggelig. Vi så de første i Sverige forrige helg ved Brobacka stua

    SvarSlett