lørdag 23. mai 2009

På slusetur i Telemark

Etter en utrolig herlig dag på kanalen, har vi nå kommet hjem igjen. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal kunne formidle alle de flotte inntrykkene.

Turen startet med buss i Holmstrand, og gikk sørover E-18 til Larvik, videre Porsgrunn, Skien til Ulefoss, hvor vi ble møtt av en gjeng trekkspillere, flagg, blomster og en stivpyntet ordfører. Dette var nemlig åpningsturen til M/S Victoria, så på brygga i Ulefoss var det stor stas.. Her ble vi ønsket velkommen ombord, og ble geleidet ned i salongen til kaffe og rundstykker. Bordene var pyntet med liljekonvall og i restauranten bak i båten var det senere anledning til å få kjøpt både øl og vin.

Etter en kortere tur var vi framme ved Eidsfoss sluser, og det er fasinerende å se de store mengdene med vann, som på en finuerlig måte løfter båten oppover i slusene.
For ikke å snakke om den flotte naturen som omkranser kanalen. Noen steder kunne en neste hensette seg til en trollskog, bare trollet som manglet...










Det ble fortalt at for å fullføre byggingen av kanalanleggene, måtte 500 mann arbeide natt og dag i 5 år. Med 18 slusekammer fordelt på 8 sluseanlegg, og en høydeforskjell på 72 meter, var veien banet for en seilas fra havet til fjellet. Det er et unikt arbeide de utførte, og med de hjelpemidlene de benyttet den gang, er det nesten utrolig at det egentlig lot seg gjøre.


Kongelige passasjerer.
Tidlig om morgenen 23. oktober 1893 kom et ekstratog til Skien. De kongelige personer, Kong Oscar og Prins Eugen, gikk om bord i «Victoria» ved kanalbryggen i Skien. Så bar ferden oppover mens man salutterte og beæret de kongelige gjester. Det var imidlertid opp til Norsjø-Bandakkanalen de kongelige skulle. På denne befaring satte man også sine navnetrekk i fjellet ved Vrangfoss sluser.
Slusene her består av 5 slusekammer og løftehøyden er 23 meter.

"Vrangfos det største og mest imponerende og «det kunstverk, der for alle tider vil stå som et vidnesbyrd om den dygtighed der besjæler denne tids ingeniører i vort land og altid vil være det blandt anlæggets 6 underværker der vil udøve størst tiltrækningskraft på den reisende og aldrig gå ham afminde» (Teknisk Ugeblad 1892)."

Inne i ett av slusekammerene fikk vi oss en liten
overraskelse. En liten frosk hadde funnet seg et
kumlokk som den klorte seg fast til.

Herfra gikk turen videre til Lunde, hvor det var et par blomsterpiker som hilste oss velkommen. Og på bryggekanten satt et lite musikkkorps og spilte feiende marsjer. Vi tok en liten pause her med litt isspising, før det bar ombord i bussen videre. Neste mål for reisen var Norsjø Hotel, med deilig middag, kaffe og en nydelig eplekake. I tillegg traff vi på et konfirmasjonsselskap, hvor flesteparten av damene var kledd i sine tradisjonsrike bunader. De var flotte representanter for bygda og fylket.
Takker tilslutt LHL-foreningen i Holmestrand for innbydelsen til denne minnerike og uforglemmelige turen. Den kan anbefales på det sterkeste. Jeg koste meg i 10 herlige timer....

1 kommentar:

  1. Takk for titten, Anne-Lise! Vi har også vært på Norsjø med sykkel og kano, og vi har vært på 2 av båtene!

    SvarSlett