tirsdag 17. mars 2009

Kursdag på Jessheim

Idag har jeg vært på kurs.
DIS Oslo/Akershus skulle arr. grunnkurs i bruk av Brothers Keeper og jeg tenkte: Ja hvorfor ikke melde meg på. Kanskje jeg kan få noen nyttige tips. Jeg har jo brukt BK som slektsprogram i mange år nå, men utlært blir en vel aldri. Det finnes alltid nye tips og ideer å ta med seg. Og dessuten var kursleder ingen ringere enn BK-guruen himself Otto Jørgensen og hans utmerkede assistent Lars Lund.
(Bildet er utlånt og tatt av DIS Oslo/Akershus)

Men hvorfor dra helt til Jessheim? Jo, fordi Liv skulle dit i et lignende ærend. Et felles arrangement med BK-kurs/Slektsdag på Jessheim bibliotek, og det er jo kjekt å treffe andre likesinnede med felles interesser.

Liv og jeg dro til Jessheim tidlig på formiddagen, hvor vi hadde avtalt møte med DIS O/A leder Laila NC. Her og her har Laila og Liv skrevet litt om Slektsdagen.

Vi ble henvist til et grupperom hvor vi installerte oss med våre bærbare PC`er. Det var kun 6 deltagere, og vi fikk tildelt hver vår CD med oppdatering av siste utgave av BK. Dermed opplæring av instalering av programvare som første post.
Og det var mer å lære. Endel nye tips som jeg kunne ta med meg hjem. Bla.a gikk vi nærmere inn på hvordan vi registerer nye personer, registrere kilder, legge inn fotografier, div. søkefunksjoner og rapporter. Ja det er bare å velge i tema her... Det som var mest intresant for meg, var vel hvordan jeg kan registrere div. kilder. Det er som kjent meget viktig at de blir lagt inn i database-programmet, slik at vi med letthet kan finne ut hvor vi har funnet opplysningene.
Jeg følte iallfall at jeg hadde god nytte av kurset, selv om det var en unødig lang reise. Men i selskap med andre av samme interesse, går tiden utrolig fort. En vellykket kursdag med andre ord. Takk for turen Liv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar