søndag 29. mars 2009

Drept av lynet i 1897

Jeg sitter til stadighet og retter opp endel gamle kilder på min slektsdatabase. Når jeg starta med dette for flere år siden, da lånte jeg micro-fisherkort fra biblioteket. Og fikk vel ikke alltid med meg alle detaljene dessverre. Det ble mye enklere etter at kirkebøkene ble digitalisert og lagt ut på internett. Ikke så værst å kunne sitte hjemme og lete opp slekta si...

Når man sitter slik og "blar i kirkebøkene" så dukker det opp en del ting som man blir sittende og tenke over. Idag f.eks. så leita jeg etter en konfirmasjon til ei 14 års gammel jente. Men den fant ikke. Kunne det være slik at hun døde tidligere da? Jeg slo opp under begravelser, og jo der fant jeg henne. Hun døde bare 14 år gammel, 2 mnd før hennes venninner sto til konfirmasjon. Under dødsårsaker leste jeg: Drept af Lynet.

Det sto også navnet på tre andre jenter, sikkert venner dette også. Alle med samme dødsårsak. Det må ha vært en trist sommer for disse familiene. Å miste sine barn som var i sin ungdoms beste tid.
Ja det er mange tragedier som dukker opp når man bare leser litt mere enn bare datoer og årstall.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar