tirsdag 3. mars 2009

Min farmor Elise

Gratulerer med dagen farmor.

Tenk at idag er det 125 år siden min farmor Elise ble født. Her er et flott bilde av henne som 18 åring. Jeg skulle veldig gjerne ha blitt kjent med henne, men hun døde da jeg var litt over ett år gammel.

Jeg vet dessverre veldig lite om henne. Men jeg er så heldig at jeg har "arvet" navnet hennes da.

Hun ble født på Ormestad-Rønningen i Våle 3. mars 1886 av foreldrene Lars Edv. Pedersen og Andrine L. Christophersdtr, som barn nr. 6 i en søskenflokk på 7. Hun ble morløs bare 11 år gammel, og måtte nok ut i arbeid rett etter endt skolegang.

Farmor ble konfirmert i Våle kirke 3. okt. 1898 og senere flyttet hennes far og nye kone til Tomt u/ Våle Prestegård hvor de bodde ved FT 1900.

Elise selv finner jeg da som tjenestepige hos en lærerfamilie her på Gullhaug i Botne. Litt rart å tenke på, men jeg bor idag faktisk bare 10 min. fra stedet hvor hun jobbet.

Hun hadde store problemer med pusten er det blitt meg fortalt, og dette er vel noe som har fulgt en del av hennes etterkommere kan det se ut til. Men dengang var det ikke så mye hjelp å få for slikt dessverre.
4 år senere, i 1904 giftet hun seg med min bestefar og de fikk 5 barn, men det er en annen historie.

Dette er nok det siste bilde som er tatt av min farmor på våren 1949. Hun døde 28. juli, 65 år gammel.

1 kommentar:

  1. Flott blogget Anne-Lise! Og moro at hun jobbet her i Botne da ;)

    SvarSlett