onsdag 9. desember 2009

Julebakst

Det er koselig med litt ekstra baking nå før jul. Og nå sier jeg meg ferdig for denne gang... trur eg :-) Hittil har jeg laget Krumkaker, Berlinerkranser, Kokosmakroner, Risboller og Mandeltopper. Pluss at jeg har kjøpt noen Smultringer og Pepperkaker. Må jukse litt da....

I fryseboksen har jeg puttet Skolebrød, Skillingsboller og helt vanlige boller. Jeg syntes at det smaker litt ekstra godt med litt gjærbakst midt oppe i alle småkakene. Håper at det kommer mange på julevisitt, slik at vi får hjelp til å spise de opp også.

Idag har jeg slått til med Margposteier. Det er liksom noe helt spesielt med dem. Det tar litt lang tid å lage dem, men MÅ ha de, bare MÅ ha de. Tror nok at det er favoritten her i huset iallfall. Det blir nok det siste kakeslaget fra min hånd for i år.

Denne oppskriften har jeg arvet etter min mor, og jeg deler den gjerne med dere.

Margposteier
(Til Sandkakeformer)

3 dl hvetemel
125 g smør eller marg.
1-2 ss vann

Fyll
100 g mandler
2 dl melis
3 eggehviter

Smuldre sammen smør og mel og tilsett vann. Arbeid deigen godt sammen. Pakkes i plastfolie og settes i kjøleskapet i ca 30 min. for å hvile.

Mal mandlene. Visp eggehviter og melis helt stivt. Bland mandelmassen forsiktig inn.. Litt og litt av gangen.

Legg en fjerdedel av deigen til side, kaldt (skal brukes til kryss) Del resten av deigen i 20 emner.
smør 20 sandkakeformer med mykt smør og trykk deigen ut i formen .
Mandelfyllet fordeles.
Kjevle ut deigen og spor ut strimler. Legg disse i kryss over fyllet i formene.

Stekes lyse på nederste rille på 200 grader i ca 15 min.
Lykke til !!

2 kommentarer:

  1. Yum. It sounds like a recipe my father would like. I will have to try to translate it! Astrid.

    SvarSlett
  2. Takk for din kommentar på bloggen min Astrid. Håper at kakene vil smake.

    SvarSlett