lørdag 5. desember 2009

Julekalendere og juleforberedelser

Det er så hyggelig med julekalendere syntes jeg. Og ikke bare det, du finner dem nesten overalt. Det er bare å klikke seg inn på nettet, så finner du det meste.
Digitalarkivet har også i år sine flott overraskelser til oss slektsforskere i form av bl.a. nye kirkebøker Her er dagens utgave i Julekortkarusellen. Jeg fant en gammel utgave av en julekalender som også Digitalarkivet har lagt ut. Denne er fra 2004, men linkene virker fortsatt til de forskjellige bildene. Det er bare å klikke på en av de. Hva med denne kakeoppskriften av "En Kage af Guulerødder"

En anner julekalender som jeg syntes er veldig koselig er Holmestrand Museum`s Julekalender. Her har de funnet mange flotte gamle bilder fra Holmestrand og distriktet. Og i tillegg kan leserne legge inn forslag på hvor bildene er tatt. En fin måte å bli kjent med gamle Holmestrand på, syntes jeg. Her er også en som jeg finner mye juleinspirasjon på. Det er siden til S-OL Jul. Lykke til. Kanskje er du så heldig og vinner??

En annen som jeg må titte innom hver dag er denne som jeg fant på NRK Radio sine sider: På Dansefot Ikke så rart at jeg fant denne kanskje, da jeg er en ivrig lytter av Erik Forfod`s to timer lange program hver lørdags kveld. Og når jeg får sjanse til det, så hører også på reprisen flere ganger... Hehe. Helfrelst Danseband-lytter med andre ord.

På en av julesidene på Internett fant jeg også oppskrift/mal på de gamle flettede julekurvene som vi hengte på juletreet hjemme i min barndom.

Jeg husker at min farfar lærte oss barnebarna hvordan vi skulle flette disse. Men hvordan han klippet det fine glanspapiret for å få til det fine mønstret, det har jo selvfølgelig gått i glemmeboken etterhvert. Men i esken med gammel, velbrukt juletrepynt, fant jeg disse julekurvene igjen. De et litt falmet, men fortsatt hele. Her kan du se hva jeg fant. Koselige gamle minner. Kanskje vi burde ta opp den hyggelige tradisjonen igjen.

I morgen er det jo 2. søndag i advent. Kanskje det byr seg en sjanse til litt julekurvfletting ??

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar